De Lerende Organisatie werkt volgens de vijf principes van Peter Senge

Het succesvol functioneren in de Lerende Organisatie vraagt om een bepaalde mentaliteit en houding die zich het beste laat beschrijven door de 5 disciplines van Peter Senge:
  1. Een Gedeelde Visie -> Een gelijke visie, een gelijke richting geeft een gebundelde kracht naar het doel.
  2. Mentale Modellen -> De organisatie is als geheel , belangrijker dan het individu.
  3. Persoonlijk Meesterschap -> Inspiratie voor een proactieve (leer)houding voor persoonlijke groei.
  4. Teamleren -> Zonder teamleren geen Lerende Organisatie. Teamleren is veel krachtiger dan een individueel optreden.
  5. Systeem denken -> Alles is met elkaar verbonden. Elke inbreng is belangrijk. Zie en herken het totaal
Wij bieden ontwikkeling en inrichting van de Lerende Organisatie via opleidingen, trainingen en interventies. Wij coachen de organisaties en haar medewerkers (op afstand) in hun voortdurende ontwikkeling.
Door als Lerende Organisatie te werken met Praktijkteams en de Doelenmatrix, behaalt de organisatie haar doelen en tegelijkertijd ontwikkelen de deelnemer zich in de gewenste competenties naar Persoonlijk Meesterschap.

DPP2 is een succesformule voor:

  • doelen realiseren via leren
  • meer duurzame oplossingen  voor knelpunten in organisaties via intern gedragen ontwikkeling en borging
  • toename van motivatie, commitment en loyaliteit
  • gedragen eigenaarschap
  • verbeteren van een KPI
  • toewerken naar 100% functievervulling
  • borgen van een kwaliteitsprofiel
  • borgen veilig werken
  • aanleren nieuwe procedures
  • verbeteren processen en systeemgebruik
  • collegialiteit van hoog niveau (mede door het toepassen van sterke communicatievormen)
  • zakelijke en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers (minder conflicten)
  • transparantie voor alle partijen (medewerkers, management & HR)
  • gedeeld eigenaarschap: medewerker en teamleider
  • competentie gericht leren
  • HR-procesaansluitingen
  • verlichting ‘workload’ leidinggevenden en staf
  • zelfleren via een bibliotheek van honderden leskaarten rondom teamleren en competentieontwikkeling
  • zelfleren via een bibliotheek van honderden vakgerelateerde leskaarten m.b.t. vakvaardigheden, veiligheid, kwaliteit, certificaten en MBOdiploma’s
  • zelfleren via E-Learning: kennistesten – leskaarten – werkinstructies (TWI)
  • effectievere beoordelingssysteem
  • E-portfolio’s van deelnemers
  • bewaken geldigheid van certificaten
  • cliëntvolgprocessen
  • rapportages

Binnen 2Bimproved voorzien we momenteel elk functieonderdeel van interessante leer/werkopdrachten met leskaarten. Via deze werkopdrachten werken onze medewerkers zich al lerend op tot het gewenste niveau van hun functie. Onze meest ervaren senior-collega’s schrijven vanuit hun jarenlange ervaring naar hartenlust aan dit materiaal. Ze voelen zich 100% eigenaar hiervan, hetgeen zeer motiverend werkt. Niet alleen voor henzelf maar vooral ook voor hun omgeving. Dit komt de (leer)prestaties van het bedrijf zeer ten goede, nu en in de toekomst.

John Pijpers – Opleidingscoördinator – Smurfit Kappa Vandra